Vrijstaat Moresnet

01-01-2024

BRODER speelt en zingt over de schoonheid van de marge. Binnen, buiten en over de grenzen een stuk absurde, maar toch waargebeurde geschiedenis. Vrijstaat Moresnet nodigt u uit. Ontdek het wilde Oosten van België.

28 juli 1914. Duitse tanks rollen België binnen en maken daarmee een eind aan net geen 100 jaar onverdeeld gebied van Moresnet. Een paar straten, een paar duizend inwoners, een stuk Pruiswald en een zinkmijn: samen een paar vierkante kilometer onbestemd gebied ergens tussen Hasselt, Aken en Maastricht. Het hoort bij geen ander land, maar het is toch ook zelf geen land. Al krijgt het wel een postzegel, een volkslied en zelfs een eigen taal. Een vrijstaat voor plantrekkers, smokkelaars, vluchtelingen en deserteurs. Een uniek stukje geschiedenis dat je nu moeten zoeken onder de Ardense heuvels, naast een vergeten treinstation of in het spoor van de zinkviooltjes: het wilde Oosten van België. Uit de vergeten mijngangen van de geschiedenis weerklinken vragen over grenzen, grenzeloosheid en vrijheid. We zingen en spelen, in dat onwaarschijnlijk tijdsgewricht van Napoleon tot aan de Eerste Wereldoorlog. Tussen verzonnen grenzen van verzonnen landen.

Een grens: een vaste lijn op een kaart. Een mens: een beweeglijk wezen, op zoek naar plek en een identiteit. Bepaalt waar je woont wie je bent? Vormt de natie de mens, of andersom? Met de onwaarschijnlijke geschiedenis van Vrijstaat Moresnet als trigger spelen we met die boeiende en zeer acute vragen.

Laat je onder delven in dit absurde, maar waargebeurde verhaal, gebracht op de tonen van de brassband die klinkt vanuit het feestlokaal. Op de scène: een balorkest en dorpsfiguren uit alle windrichtingen: dromers, clowns, werklieden, een boswachter en twee halve politiekers. Dans mee op de schoonheid van wat in de marge van door grote heren getrokken grenzen gebeurt. Negeer de oorlogstrom die in de verte roert.

VOORSTELLING VOOR SCHOLEN (4e tem 6e secundair)

BRODER heeft een uitgebreide ervaring in het spelen en omkaderen van voorstellingen voor scholen. We werken samen met artistieke ploegen die tegelijk de goesting én de vaardigheden hebben om een groep leerlingen aan te spreken. De voorstelling spreekt jongeren zowel qua vorm, speelstijl als qua inhoud en thema’s aan. BRODER biedt daarbij ook een zinvolle en rijke omkadering voor scholen die extra meerwaarde willen zoeken: van een lesmap of een nagesprek na de voorstelling tot workshops of een schoolbreed project in aanloop naar de voorstelling: ‘je-eigen-school-akije’. Er worden expliciet links gelegd met verschillende vakken (Geschiedenis, Nederlands, Zedenleer / Godsdienst) en de vakoverschrijdende eindtermen.